Broers zetten zich in voor kinderen in onderwijs, van vijf naar duizenden leerlingen met bijles
DEN HAAG – Ze zijn nog maar 11 en 13 jaar als ze in een vreemd, nieuw land aankomen: Nederland. Met ouders die de taal niet spreken en geen kennis hebben van het onderwijssysteem gaat lang niet alles van een leien dakje. Toch weten de broers Sahin en Murat Yildirim op te krabbelen en ronden zij beiden een universitaire studie af. Nu helpen zij jaarlijks meer dan duizend kinderen in het onderwijs.
Sahin is nog maar 13 jaar als hij naar Nederland verhuist. ‘Ik was net te oud voor de basisschool. En omdat mijn ouders de taal niet spraken en geen verstand hadden van het onderwijssysteem, schreven ze mij op advies van een buurvrouw in bij de Johan de Witt Scholengroep.’ Twee jaar lang leert hij daar de taal.
‘Hoewel ik goed scoorde voor taal en rekenen, wilde één van mijn docenten mij naar het praktijkonderwijs sturen’, vertelt hij. Maar daar is zijn docent Nederlands het niet mee eens. ‘Ze geloofde heilig dat ik meer kon doen en ging daarom in gesprek met de schooldirecteur en mijn vader. Gelukkig werkte de directeur van de school mee, waardoor mijn vader mij kon inschrijven op een middelbare school in Scheveningen.’
Master gehaald
Op de middelbare school begint Sahin op vmbo-basis en haalde uiteindelijk zijn diploma theoretische leerweg. ‘Daarna haalde ik mijn mbo- en hbo-diploma’s. Ik kwam er al snel achter dat ik eigenlijk meer op het gebied van internationale betrekkingen wilde doen.’ En zo behaalt hij zijn master aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Hoewel ik altijd de droom had om diplomaat te worden, ben ik uiteindelijk toch in het onderwijs beland.’
Het broertje van Sahin, Murat, is twee jaar jonger en dus net 11 jaar als ze verhuizen. Rekenen is zijn passie, maar taal, daar heeft hij nog moeite mee. Zijn Cito-score is mavo-havo en later heeft hij het vwo afgerond. Murat weet dat hij iets met techniek wil doen, maar niet goed welke opleiding hij wil volgen.
Taalbarrière
‘Ik besloot uiteindelijk naar een van de beste universiteiten, de TU Delft, te gaan. Zo begon ik aan een bacheloropleiding en voltooide uiteindelijk mijn master.’ Zijn droom is om vliegtuigingenieur worden, maar dat loopt toch anders: ‘Ondanks dat ik aanbiedingen had gekregen om in verschillende landen te werken, besloot ik toch het onderwijs in te gaan.’
De broers beginnen in 2007 als vrijwilligers in de Schilderswijk, Transvaal en Escamp, met als doel zich in te zetten voor de jongeren in de buurt. In datzelfde jaar ontmoeten ze een hoogopgeleide Turkse moeder die zegt het fantastisch te vinden wat ze doen, maar dat er meer gedaan moet worden op het gebied van onderwijs.
Professionals erbij betrekken
‘Als hoogopgeleide moeder kan ik mijn kinderen wel naar muziekles en zwemles brengen, maar vanwege taalachterstand kan ik hen helaas niet thuis helpen met hun huiswerk en tentamenvragen. Zouden jullie op de lange termijn hier iets mee willen doen?’
Een concept wordt geboren, in een klaslokaal met vijf leerlingen in een buurthuis. ‘De lessen werden in eerste instantie alleen verzorgd door hbo- en universitaire studenten, en later hebben we meer professionals erbij betrokken. In 2012 heb ik stichting Finaal Educatie Centrum opgezet met als doel kansarme mensen en mensen met een migratieachtergrond in meerdere wijken te helpen’, vertelt Murat.
Meer dan duizend leerlingen
Die vijf leerlingen worden er honderd en die honderd worden honderden. ‘Gedurende de periode 2014/2017 hebben we meer dan driehonderd leerlingen van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs in verschillende wijken geholpen. Ons doel was als rolmodellen de leerlingen te stimuleren, ondersteunen en een toekomstperspectief bieden’, zegt Murat trots.
De broers (Sahin, Murat, Yasin en Hamza)besluiten na al het succes met nieuwe concepten te komen en lanceren ook een digitaal platform genaamd ‘Mister Einstein’ voor onder meer scholen. Via de app kunnen studenten overal, zeven dagen per week, twaalf uur begeleiding krijgen. ‘We hopen met de app het lerarentekort te verminderen, ouders die zich zorgen maken gerust te stellen en studenten met alle vakken waar ze moeite mee hebben te ondersteunen.’ Inmiddels begeleiden Sahin en Murat Yildirim vanuit hun stichting Het Nederlands Onderwijsplatform meer dan duizend kinderen met hun stichting. ‘We willen hiermee gelijke kansen bevorderen en niemand in de steek te laten.’